メールマガジン登録

newsletter

「新しい記事が掲載されたら連絡してほしい!」
「忙しいから後で読もうと思ってブックマークしたけれど、いつも忘れちゃう」
「他の先生たちがどうやってこのサイトを活用しているのか知りたい」

そんな先生方のために電子メールマガジン「Click Nippon News」を発行しています。

メルマガ登録はこちら

新しい記事が掲載されたとき、メールでお知らせします。
メールに記載されたリンクをクリックするとすぐ記事を読むことができます!
授業で、最近の日本について話題にしたいとき役立ちます!
たとえば、「1/365」コーナーでは日本の若い人たちが年中行事や学校行事をレポートしています。メルマガで最新記事のお知らせが届いたら「今の季節、日本の高校生はこんなふうに過ごしているよ!」と授業で話題にするのはいかがでしょうか。
「先生コーナー」の更新情報を知ることができるのはこのメルマガだけです!
「めいきんぐ★授業」コーナーには、日本語を学ぶことを通じて21世紀を生きる力を生徒に身につけてほしいと願う先生方のエッセーを掲載しています。
「くりっくにっぽん活用術」にはこのサイトに掲載された記事を活用するクラスアイディアを掲載しています。
くりっくにっぽんの活用例を共有できます!
記事を授業でどんなふうに活用したか、生徒の反応はどうだったか、clicknippon@tjf.or.jpまでメールで体験談をお寄せください。できるだけ多くの先生方の声をメルマガでご紹介していきます。

ウェブサイトくりっくにっぽんは、いつも先生方と一緒に歩みます!
ぜひメルマガに登録し、授業準備のパートナーとして、また日本についての知的好奇心をそそる読み物として、このサイトをご活用ください。

メルマガ登録はこちら

バックナンバー

2020年11月19日配信号

【Click Nippon News】 Tomo's University Life

◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□

Click Nippon News
November 19, 2020

【1】Tomo's university life
ともさんの大学生活

【2】Suggested class activities
学習活動のヒント

◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□

【1】Tomo's university life

Tomo has experienced moving 15 times in his life, including moving overseas. He is currently a student at Yokohama National University, where he is actively involved in several club activities and serves as the vice-captain of the bottle cap baseball club. In this issue, we introduce Tomo's university life through an interview article written by a student at the university.

Bottle cap baseball and bottle cap throwing are new sports that are becoming popular mainly among university and high school students. These sports make use of everyday plastic bottle caps. Consider giving the new sports a try yourself after watching the videos! Something unique to Japanese culture may be seen in these new sports, which were invented by Japanese students.


The abridged article is here.
https://www.tjf.or.jp/clicknippon/ja/activity/uploads/2020/11/handout_202011.pdf

See the original articles here.
https://www.tjf.or.jp/tokimeki/ynu/2020/09/29/2257/


【2】Suggested class activities

1. Questions to help students' comprehension

a) What are the three clubs that Tomo takes part in?

b) What kinds of activities do they do in each club?

c) Explain why Tomo joined "105." How does his reason relate to his own experience?

d) Why does Tomo enjoy working at Yuzuriha? What does he find interesting about it?

e) What kind of sport is bottle cap baseball?


2. Discussion points

f) Describe Tomo's lifestyle at the beginning of his university days. Why did it end up like that?

g) Tomo says「あの時の自分はバカでした」. When is 「あの時」? What do you think he came to realize through his reflection?

h) What do you think Tomo is learning through his three club activities? What influences do these club activities have on Tomo's university life? If Tomo hadn't joined these activities, how different would his university life be?

i) If you were to join one of the three activities, which one would you choose? Why? Share your ideas with your classmates.


3. Creative tasks

j) You have just started to study at Tomo's university as an exchange student. You want to know about the club activities and part-time jobs available to students. You met Tomo at a "105" event for the first time today. Create a dialogue in which you ask Tomo for advice on various things.

k) You are an exchange student at Tomo's university, and you meet him through "105." You want to recommend Tomo to be the chairperson of the executive committee of the university festival. Write a recommendation letter to the committee explaining why Tomo is suitable as the chairperson.

l) You are an exchange student at Tomo's university. You want to join one of the following three club activities: 105, Yuzuriha​, or bottle cap baseball. Write an email to Tomo to express your interest. Include a brief self-introduction and your reasons for wanting to join the club activity. Refer to the following websites if you wish:
https://ynu-isc-room105.jimdofree.com/

https://tabelog.com/kanagawa/A1401/A140302/14037755/

https://twitter.com/cafebaryuzuriha

https://soundsonbeach.wixsite.com/-site

https://twitter.com/beach_sounds/status/1169512371108233216


m) Watch the videos of bottle cap throwing techniques. Did you feel there were aspects that were culturally Japanese?
Try bottle cap throwing yourself. How did you like it? Share your thoughts with your classmates.
https://www.youtube.com/watch?v=uLjBrDtfVPc (7種類のキャップ投げ 7 techniques)

https://www.youtube.com/watch?v=LBXv5BiRXfs (キャップ投げ講座 完全版 How to throw a bottle cap)

https://www.youtube.com/watch?v=ivrQGuL3n7U&t=15s (キャップ投げ神業 Bottle Cap Flick Trick Shots | Kamiwaza Trick Shots)


Related topics
• Personal identity and lifestyles
• Relationships
• Leisure
• Education
• Japanese-speaking communities

Senior grammar patterns used in this abridged article
• ことがある
• Relative clause
• ~たり、~たり
• ~時
• ~てから
• Potential form (meanings are explained)
• ~てくれる・あげる
• ~になる
• ~ので、~から、~からです
• ~のため

☆Related websites
• キャップ野球情報局
https://cap-baseball.com/


【1】ともさんの大学生活

今までの人生で15回もの引っ越しを経験し、海外経験もあるともさん。ともさんは今、横浜国立大学の学生で、キャップ野球の副代表を務めるなど、数々の部活やサークル活動を行っています。今回は、同大学の学生のインタビュー記事を元に、ともさんの大学生活を紹介します。

また、キャップ野球・キャップ投げは、最近、大学生を中心にサークルなどが増えている新しいスポーツです。手軽に手に入るペットボトルのキャップでできるので、実際にやってみてください。日本の学生が考案したキャップ投げという新しいスポーツに何か日本を感じられるかもしれません。


リライト記事はこちらから
https://www.tjf.or.jp/clicknippon/ja/activity/uploads/2020/11/handout_202011.pdf

元の記事はこちらから
https://www.tjf.or.jp/tokimeki/ynu/2020/09/29/2257/


【2】学習活動のヒント

1. 内容確認のための質問

a) ともさんの参加している部活(サークル)は何と言いますか。三つ上げてください。

b) その三つの部活では、それぞれどんなことをしていますか。あなたの言葉で説明してください。

c) ともさんはどうして「105」に入ったのですか。それは、彼自身の経験とどんな関係がありますか。

d) ともさんは「ユズリハ」のおもしろいところは、何だと言っていますか。

e)「キャップ野球」はどんな野球ですか。


2. ディスカッションポイント

f) ともさんは大学に入った時、どんな生活をしましたか。それはともさんのどんな気持ちから、そういう生活になってしまったのですか。

g)「あの時の自分はバカでした」と言っていますが、「あの時」とはいつのことですか。その反省を通して、ともさんはどんなことがはっきりわかったと思いますか。

h) この三つの活動「105」「ユズリハ」「キャップ野球」から、ともさんはどんなことを学んでいると思いますか。また、ともさんの大学生活にどんな影響を与えていると思いますか。もし、この三つの活動にさんかしていなかったら、ともさんの大学生活はどう違っていたでしょうか。

i) あなたは、この三つの活動の中でどの活動に参加したいと思いますか。それはどうしてですか。クラスメートと話し合ってください。


3. 表現活動のヒント

j) あなたは、最近、留学生としてともさんの大学に来ました。部活のことやアルバイトのことがよくわかりません。今日「105」で、初めてともさんと会いました。ともさんはいろいろな相談にのってくれました。その会話を作ってください。

k) あなたは、ともさんの大学に留学しています。「105」で、ともさんと知り合いました。今度、学園祭の実行委員長にともさんを推薦したいと思います。なぜともさんが委員長に適しているか、ともさんを推薦する文を書いてください。

l) あなたは、ともさんの大学に留学しています。あなたは、この三つの部活の中の一つに参加したいです。ともさんにメールを書いてください。メールには、あなたのかんたんな自己紹介と、どうしてその部活にはいりたいのか、その理由を書いてください。次のウェブサイトを参考にしてください。
https://ynu-isc-room105.jimdofree.com/

https://tabelog.com/kanagawa/A1401/A140302/14037755/

https://twitter.com/cafebaryuzuriha

https://soundsonbeach.wixsite.com/-site

https://twitter.com/beach_sounds/status/1169512371108233216


m) キャップ投げのビデオを観てください。この新しいスポーツに日本文化が表れていると思いますか。
また、実際にやってみましょう。どんなことに気が付きましたか。気が付いたことをクラスメートと話し合ってください。
https://www.youtube.com/watch?v=uLjBrDtfVPc (7種類のキャップ投げ 7 techniques)

https://www.youtube.com/watch?v=LBXv5BiRXfs (キャップ投げ講座 完全版 How to throw a bottle cap)

https://www.youtube.com/watch?v=ivrQGuL3n7U&t=15s (キャップ投げ神業 Bottle Cap Flick Trick Shots | Kamiwaza Trick shots)


関連トピック
• Personal identity and lifestyles
• Relationships
• Leisure
• Education
• Japanese-speaking communities

この記事に使われている文形
• ことがある
• Relative clause
• ~たり、~たり
• ~時
• ~てから
• Potential form (meanings are explained)
• ~てくれる・あげる
• ~になる
• ~ので、~から、~からです
• ~のため

☆関連ウェブサイト
• キャップ野球情報局
https://cap-baseball.com/

メルマガ登録はこちら

くりっくにっぽんのfacebookページにもコメントをお待ちしています!
記事を読んだ感想や質問、リクエストなどお気軽に投稿していただければ嬉しいです。
facebookに利用登録をしなくても他の人の投稿を閲覧できます。
下のリンクをクリックして、日本に関心をもつ人たちの輪に加わりませんか?

 

Page Top