メールマガジン登録

newsletter

「新しい記事が掲載されたら連絡してほしい!」
「忙しいから後で読もうと思ってブックマークしたけれど、いつも忘れちゃう」
「他の先生たちがどうやってこのサイトを活用しているのか知りたい」

そんな先生方のために電子メールマガジン「Click Nippon News」を発行しています。

メルマガ登録はこちら

新しい記事が掲載されたとき、メールでお知らせします。
メールに記載されたリンクをクリックするとすぐ記事を読むことができます!
授業で、最近の日本について話題にしたいとき役立ちます!
たとえば、「1/365」コーナーでは日本の若い人たちが年中行事や学校行事をレポートしています。メルマガで最新記事のお知らせが届いたら「今の季節、日本の高校生はこんなふうに過ごしているよ!」と授業で話題にするのはいかがでしょうか。
「先生コーナー」の更新情報を知ることができるのはこのメルマガだけです!
「めいきんぐ★授業」コーナーには、日本語を学ぶことを通じて21世紀を生きる力を生徒に身につけてほしいと願う先生方のエッセーを掲載しています。
「くりっくにっぽん活用術」にはこのサイトに掲載された記事を活用するクラスアイディアを掲載しています。
くりっくにっぽんの活用例を共有できます!
記事を授業でどんなふうに活用したか、生徒の反応はどうだったか、clicknippon@tjf.or.jpまでメールで体験談をお寄せください。できるだけ多くの先生方の声をメルマガでご紹介していきます。

ウェブサイトくりっくにっぽんは、いつも先生方と一緒に歩みます!
ぜひメルマガに登録し、授業準備のパートナーとして、また日本についての知的好奇心をそそる読み物として、このサイトをご活用ください。

メルマガ登録はこちら

バックナンバー

2020年06月18日配信号

【Click Nippon News】 Worksheets for Online Learning: Masks and Hand Washing

◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□

Click Nippon News
June 18, 2020

【1】Reports from teachers

【2】Online teaching support

◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□

Schools have reopened in Japan, but the situation differs depending on the area and the particular school. Some schools are continuing with online teaching, and some have started face-to-face lessons with staggered schedules. What is the situation like at your school?

【1】Report from a teacher
・Japan
I am concerned about how to improve the participation rate in my online lessons. Some students attend every lesson and take part in activities enthusiastically. I think some activities are going well: for example, listening practice between students, matching sentences and images, and reorganizing sentences into the correct order.
I am also interested to know what arrangements reopened schools have made to organize their students' attendance.

Please tell us about your teaching during the pandemic. Send us your information using the URL below. Answers are optional and can be brief.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeNCzUPAmPFbac6Put9F2o30Tuu5IXFKBU1uefSf5vhGzw11Q/viewform

We look forward to sharing our ideas and experience in this way.

【2】Online teaching support
In this issue, we introduce activities focused on making masks and hand washing. Wearing a handmade mask does not completely protect us from dust or viruses, but it helps to prevent the spread of infection. (https://sonaeru.jp/goods/handiwork/groceries/g-11/)
The worksheets have been designed so that students can work independently. Teachers can easily make changes to suit their students. There are three levels available: primary, junior high, and senior high. In the primary and junior-high levels, students are invited to make a simple mask and learn an effective way of washing their hands by viewing a video. They will also create a bilingual poster about hand washing. The senior-high level includes an abridged article about Japanese masks originally written by students from Tokyo International University based on their interview with an expert on masks. The students also have an opportunity to learn some Japanese onomatopoeias.
Through these activities, we will cover viewing skills, creative thinking, literacy, and cross-curriculum priorities.
Worksheets can be downloaded from the link below.
https://www.tjf.or.jp/clicknippon/en/henblo/

Click on the links below for samples of online games.
• Primary and Junior High: Onomatopoeias and actions which appear in the hand-washing song. https://www.studystack.com/quiz-3230554
Parts of hands shown in the hand-washing song. https://www.studystack.com/studyslide-3230552

• Senior High: Expressions used in the article. https://www.studystack.com/quiz-3230545

メルマガ登録はこちら

くりっくにっぽんのfacebookページにもコメントをお待ちしています!
記事を読んだ感想や質問、リクエストなどお気軽に投稿していただければ嬉しいです。
facebookに利用登録をしなくても他の人の投稿を閲覧できます。
下のリンクをクリックして、日本に関心をもつ人たちの輪に加わりませんか?

 

Page Top