No.ymi_cloth2a04
Unit II: Everyday Clothes: Clothes at School/Home
Activity 4 Talking about clothes at home
Date: Country: Author(copyright): Themes:
2003/1 Canada Yazawa Michiko 矢澤理子
Alberta Learning (Ministry of Learning, Alberta)
Clothing and Fashion
Overview:
Students observe Deai students' clothes at home. They discuss the reasons for similarities among the clothes that Deai students wear at home. They also compare their own clothes at home to those of the Deai students.

From the Deai photo sheets:
MY-P08 OK-P08 SM-D01 TS-P03
 
YK-P01 YT-D10 YY-P04  


Worksheets and other materials:
Worksheet #2
Worksheet #3


In the same groups as step 3 in Activity 2, the students get another photo of a Deai student. The students examine what the Deai student in their photo wears at home in preparation for presenting the photo to the class.
MY-P08 タンクトップ、ズボン(パンツ)
OK-P08 シャツ、ズボン
SM-D01 Tシャツ、シャツ、ズボン
TS-P03 Tシャツ、たんパン、ビーチサンダル
YK-P01 Tシャツ、シャツ、ズボン
YT-D10 トレーナー、ジャージ
YY-P04 シャツ、ズボン(パンツ)
Each group selects another spokesperson to present the group's photo and compare and contrast the Deai student's clothes at home and at school.

    くんは、学校ではせいふくをきています。家ではTシャツとシャツをきています。ズボンをはいています。
Pointing out similarities among the Deai students' clothes at home, the teacher leads the students to discuss the reasons for this.

7人のふくはよくにています/ほとんどおなじですね。
どうしてですか/どうしてでしょう。どうしてでしょうか。
To organize the discussion, introduce some words like らくな, うごきやすい, リラックスする, くつろぐ, etc., when needed.

どうしてこのふくをきているとおもいますか。 らくだからです。
うごきやすいからです。
いえでリラックスしたいからです。
くつろぎたいからです。
The teacher asks the students what they wear at home and if there are many differences between their own clothes and those of the Deai students. The students compare their own clothes at home to those of the Deai students using the expressions in Worksheet #2.

みなさんはいえでどんなふくをきていますか。
(写真を見せて)にていますか、にていませんか。
よくにています/だいたいおなじです。

(「かなりちがう」という答えの場合) 
どこがちがいますか。
Students draw the clothes they wear at home and at school, labeling every item. (Photos of the students' clothes would be preferable, if available.) Given a couple of composition patterns as below (see Worksheet #3), the students write a descriptive caption for both of their drawings.
Sample answers for Worksheet #3:
がっこう/いえでどんなふくをきていますか。
「がっこう」 ぼくは せいふく をきています。せいふくのズボン をはいています。
ぼくのがっこうにはせいふくがある からです。
ぼくは ワイシャツ/しろいシャツ をきています。くろいズボン をはいています。
きそく/こうそく/きまりだ からです。
「いえ」 ぼくは しろいTシャツ をきています。
ジーンズ/ジーパン をはいています。
がっこうと ちがいます。
くつろぎたい/リラックスしたい からです。

| Back to Lesson Plan |
| Teacher Support Information | Lessons by Teachers |