先生向けメルマガバックナンバー

【Click Nippon News】Student with sights set on the Tokyo Paralympics in 2020

文字サイズ+拡大 ±標準
  • プリント

◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□

Click Nippon News
August 18, 2016

【1】Universtiy student with sights set on 2020
【あの人は今】大学へ進学 パラリンピックの夢を追い続ける 池田樹生さん

【2】Suggested class activities
学習活動のヒント

◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□

【1】Universtiy student with sights set on 2020

New article in 《Editor's Blog》↓↓↓

☆Universtiy student with sights set on 2020

https://www.tjf.or.jp/clicknippon/en/henblo/post-3.php

Ikeda Mikio already had his sights set on the Tokyo Paralympics in 2020 when TJF interviewed him in April 2014. Born with his right leg ending at the knee and right arm at the elbow and with two fingers missing from his left hand, Ikeda is a short-distance runner wearing a prosthetic leg. He tells us about the changes in the last two years and his hope for the future.

■Essence of the article

• In order to make your dream come true, it is important to identify and overcome your weakness.

【2】Suggested class activities

a)Compared to two years ago, what has changed most about Ikeda? How is this important?

b)What did he begin to focus on after entering university? What did he work especially hard on?

c)What does he work into his training menu? How did it change since he was in high school?

d)Why has his posture at the start of a race changed? How did it change? How does he explain the difference before and after the change?

e)List all the training he does to overcome his weakness.

f)When Ikeda's classmates saw him run, what did they think, and what does Ikeda feel about the classmates' reactions?

g)How did he describe the last two years? What kind of experience did he have in this period of time?

h)How is he making the best of his experience of the last two years?

i)In a group, collect words that describe Ikeda's personality.

j)With your classmates, share your thoughts, feelings and impressions gained from reading this article. Or express your thoughts and
feelings in an essay or a poem.

k)There is an article in which Ikeda is talking about his participation in athletic sports two years ago. When did he start the training? What made him start athletic sport? Find out from the article.

https://www.tjf.or.jp/clicknippon/en/mywayyourway/05/post-12.php

l)Write a letter to Ikeda: Ikeda is making an effort to realise his dream in various ways. What is your dream? How are you making effort to realise it? Share your dream and your effort with Ikeda in your letter.

m)Research and discussion: There are many physically challenged people who succeed and play an active part in various fields. In a group, research one of those people and present in your class. Do you find any belief or value in common in these successful people? What can people learn from them?

☆Related articles:

My Way Your Way "Embracing Opportunity" by Ikeda Mikio

https://www.tjf.or.jp/clicknippon/en/mywayyourway/05/post-12.php

Click Nippon Class ideas (協力:JTA)-くりっくにっぽん活用術 人生のハードルを跳び越えよう

https://www.tjf.or.jp/clicknippon/ja/activity/wadai/12/post-43.php


☆Additional information about related topics:

Road to Rio(競技編)パラリンピックを理解して楽しもう!~陸上競技~

http://www.nhk.or.jp/hearttv-blog/3300/227489.html

Paralympic Games - Wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/Paralympic_Games

Resilience: the ability to bounce back from difficult times and overcome adversity

http://lrrpublic.cli.det.nsw.edu.au/lrrSecure/Sites/LRRView/13585/

【1】【あの人は今】大学へ進学 パラリンピックの夢を追い続ける 池田樹生さん

《編集部ログ》コーナーの新着記事↓↓↓

☆【あの人は今】大学へ進学 パラリンピックの夢を追い続ける 池田樹生さん

https://www.tjf.or.jp/clicknippon/ja/henblo/post-3.php

2年前にMy Way Your Way に登場した池田樹生さん。先天性の障がいで右足の膝下と右腕の肘から先がなく、左手も指が2本ない池田さんは、義足をつけて短距離を走る。夢を追い続けるこの2年間の変化と今後の抱負を語る。

■この記事のエッセンス

・夢を実現させるには、自分の弱点をしっかり見つめて、克服することが大切。

【2】学習活動のヒント

a)高校の時と比べて、一番大きく変わったのは、何ですか。どうしてそれが大切なのですか。

b)大学生になってから、とくに注意して取り組んでいるのはどんなことですか。それはどうしてですか。そのために、どんなトレーニングをしていますか。

c)トレーニングは、高校の時とどう変わりましたか。

d)スタート時の姿勢が変わったと言っていますが、どうして変わったのですか。どのように変わりましたか。走るとき、どんな感覚の違いを感じていますか。

e)自分の弱点を克服するために、池田さんがしていることを箇条書きにしてまとめてみましょう。

f)池田さんが走るのを見て、クラスメートの反応はどうでしたか。それに対して、池田さんはどう感じていますか。

g)この2年間は、池田さんにとって、どんな2年間でしたか。具体的にどんなことがありましたか。

h)この2年間の経験を、今、どのように生かしていますか。

i)池田さんはどんな人柄だと思いますか。池田さんの人柄を表す言葉をグループで書き集めてください。どんな言葉が出てきましたか。

j)この記事を読んで、どんなことを感じましたか。思ったこと、感じたこと、初めて知ったことなどをクラスメートと話し合ってください。(又は、作文や詩に表現する)

k)2年前に池田さんが陸上について語っている記事があります。いつから陸上を始めたのでしょうか。どんなきっかけで、始めたのでしょうか。
My Way Your Way「チャンスをいかす」池田樹生

https://www.tjf.or.jp/clicknippon/ja/mywayyourway/05/post-12.php

l)池田さんに手紙を書きましょう:
池田さんは、パラリンピックに出場するという夢のために、自分の弱点を克服しようと毎日がんばっています。あなたには、どんな夢がありますか。その夢に向かってどんな努力をしていますか。あなたの夢と努力について、池田さんに手紙を書いてください。

m)リサーチとディスカッション:世界には、障害を持ちながら、いろいろな分野で活躍している人々がいます。グループで話し合い、一人選んで、その人について調べ、まとめ、クラスで発表してください。
発表された人々の生き方や信念、価値観に共通しているものがありますか。人はこの共通の価値観から何を学ぶことが出来るでしょうか。

☆関連記事:

My Way Your Way 池田樹生さん「チャンスをいかす」

https://www.tjf.or.jp/clicknippon/ja/mywayyourway/05/post-12.php

人生のハードルをとびこえよう(協力:JTA)-くりっくにっぽん活用術

https://www.tjf.or.jp/clicknippon/ja/activity/wadai/12/post-43.php


☆関連トピックの情報:

Road to Rio(競技編)パラリンピックを理解して楽しもう!~陸上競技~

http://www.nhk.or.jp/hearttv-blog/3300/227489.html

パラリンピック - ウィキペディア

https://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%83%91%E3%83%A9%E3%83%AA%E3%83%B3%E3%83%94%E3%83%83%E3%82%AF

Resilience: the ability to bounce back from difficult times and overcome adversity

http://lrrpublic.cli.det.nsw.edu.au/lrrSecure/Sites/LRRView/13585/


メルマガ登録はこちら

文字サイズ+拡大 ±標準
  • プリント

Page Top