先生向けメルマガバックナンバー


【Click Nippon News】Cheerleading - My Spring Break Was Filled with Club Activities

◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□

Click Nippon News
March 8, 2018

【1】My Spring Break Was Filled with Club Activities, by Natsu
部活漬けの春休み

【2】Suggested class activities
学習活動のヒント

◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□

【1】My Spring Break Was Filled with Club Activities

Natsu's spring break was "Bukatsu zuke." "Zuke" comes from a verb "tsukeru" which means "soak" or "pickle." Natsu described her spring break filled with club activities using this expression.
Recently, Japanese high school students often surprise the world by their high level of performance in sports and by displaying great results in world championships. All of those successes are the result of hard work by the members of school clubs, who practice even during the school breaks. In 2017, a film was made based on a true story of high school students who won first place in the 2009 All America Cheerleading Championships. (Related websites show some of the Japanese high school students' amazing performances.)
Let's read Natsu's report about her "Bukatsu zuke" spring break.

https://www.tjf.or.jp/clicknippon/en/365/event/spring-vacation/post-17.php

1. Questions to help students' comprehension

a) How many days during the spring break did Natsu practice cheerleading?
b) What kind of people does Natsu say the senior students are?
c) What did they do at the end of March? What meaning do you think it had for the members?


2. Discussion points
d) In your school, do students participate in practice sessions like Natsu's club activity during school breaks?
e) Discuss pros and cons of participating in practice during school breaks.
f) What do you think of the relationships between members of Natsu's club activity? Natsu says: we have arguments once in a while and get in an awkward mood. How does Natsu interpret this?


3. Creative task
g) Natsu's friend, Ken, invites her for an outing. But Natsu is too busy with her club activity. Create a conversation between Natsu and Ken. In your conversation, include the following points:
• Practice during the school break
• Senior members of the club activity
• get-to-know-each-other party


☆Related websites:
• Japanese School Life: Bukatsu
https://myanimelist.net/featured/608/Japanese_School_Life__Bukatsu

• 9th Cheerleading World Championships
https://www.youtube.com/watch?v=9ECB1W-Blr0

• Film 『Chia☆Dan』
http://cheerdance-movie.jp/

• The performance of JETS Fukui Commercial High School
(JETS is the model of the film 『Chia☆Dan』)
https://www.youtube.com/watch?v=PNVafIDQAnY



【1】部活漬けの春休み

なつさんの春休みは「部活漬け」でした。春休みを部活ばかりしてすごした、ということを、なつさんは「部活漬け」ということばで表しています。チア部(チアーリーディング部)のなつさんはどんな春休みをすごしたのでしょうか。
最近、日本の高校生が世界選手権などに出場し好成績を収めるなどして、レベルの高さで世界を驚かせています。この成功は、休みでも練習をかさねている一人ひとりの成果だといえるでしょう。2017年には、ある高校のチア部が、全米チアダンス選手権で優勝した様子が映画化されました。関連リンクでその動画を紹介しています。
では、なつさんのレポートを読んでみましょう。

https://www.tjf.or.jp/clicknippon/ja/365/event/springvacation/post-29.php

【2】学習活動のヒント

1.内容確認のための質問
a) なつさんは、11日間の休みのうち、何日練習しましたか。
b) 先輩たちはどんな人たちですか。
c) 3月の終わりに何をしましたか。それはどんな意味があったと思いますか。


2.ディスカッションのヒント

d) あなたの学校では、休み中に部活のような活動をしますか。
e) 休み中に部活のような活動をするのは、どんないい点と悪い点があると思いますか。
f) チア部のメンバーはどんな関係だと思いますか。
なつさんは「意見が衝突したり、気まずい雰囲気になることもある」と言っていますが、それは仲が悪いということでしょうか。なつさんは、それをどのようにとらえていますか。


3.表現活動のヒント

g) なつさんの友達、けんくんが遊びに行こうとさそっています。でも練習がいそがしくていくことができません。けんくんとなつさんの会話をつくってください。次のことを会話に入れてください。
• 春休みの練習について
• 先輩について
• 親睦会について


☆関連ウェブサイト
• Japanese School Life: Bukatsu
https://myanimelist.net/featured/608/Japanese_School_Life__Bukatsu

• 2017 チアリーディング世界選手権大会
https://www.youtube.com/watch?v=9ECB1W-Blr0

• 映画 『チア☆ダン』実話を元につくられた映画
http://cheerdance-movie.jp/

• 映画 『チア☆ダン』 モデルになった 福井商業高校JETS
https://www.youtube.com/watch?v=PNVafIDQAnY


国際文化フォーラム
(c)The Japan Forum