No. tjf_day1a03b
1日のせいかつ
アクティビティ 3 : こうじろうの1日を見てかんがえよう

作成日: 国: 著者 (著作権): テーマ:
2001/10 国際文化フォーラム
1日の生活
概要:
功二郎の1日の生活行動、功二郎以外の6人の高校生から選んだ人物の行動、自分自身の行動を比較しながら、その中で不思議に感じたり違和感を感じたことがらをリストアップする。そしてその背景の理由をグループで話し合い、できるだけ多くの可能性を考えてワークシートに記入する。
 

Presumed class profile
日本語学習レベル Japanese 2, 3, 4
学年/年令/初等・中等 Grade 10-12, Age 15-17, 中等教育
生徒数 10-20
使用教科書 n/a
学習済の日本語 Must be able to read hiragana, katakana, and some beginning kanji. Should be familiar with basic verbs to describe daily activities and with expressions to describe time and place. (If the Japanese level of the students is not adequate to perform the tasks in this activity in Japanese, English should also be used to ensure understanding and effective observation.)
その他 Assumes completion of Activities 1 and 2 of the Day in the Life lesson plan.

学習項目
言語
機能 文型 語彙/語句
Describe daily activities.###Compare things.###Ask questions (Using doshite, dare, nani, itsu, etc.)###Describe the reasons behind actions that you wonder about. TimeにVます
PlaceでVます
PersonとVます
TimeからTimeまで
〜のまえに
〜のあとで
どうして
〜からだと思います
〜からではないでしょうか
〜からかもしれません
n/a
文化
対象 プロセス 目的
The day in the life of Kojiro, one other Deai student, and themselves. (Practices, perspectives) Comparison, examination By comparing and contrasting the day in the life of Kojiro, one other Deai student, and themselves, to speculate about the reasons behind the differences and similarities and realize that nationality alone does not prescribe differences or similarities. To learn that many reasons other than nationality contribute to differences among people.

アクティビティ
種類 モード 聞く・話す/読み・書き 活動単位
Discussion インタープリティブ(解釈的), プレゼンテーショナル(提示的) 統合 小グループ, クラス全体

素材
「であい」写真シートとの関連 「であい」ブックレットとの関連 その他の素材
A Day in the Life photographs of the seven Deai students n/a Worksheet #1, #2, #3, #4, #5

授業時間
1コマの時間 90 minutes (Third in unit of four classes)