先生向けメルマガバックナンバー

【Click Nippon News】Student-reporters write about how they spend Golden Week

文字サイズ+拡大 ±標準
  • プリント

◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□

Click Nippon News
April.7, 2016

【1】Golden Week is coming up!
もうすぐゴールデンウィークです!

【2】Suggested class activities
学習活動のヒント

◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□◆◆□

【1】Golden Week is coming up!
Everyone in Japan is looking forward to Golden Week(GW). GW is the period of time which contains four public holidays.
One of them is Kodomo no Hi (Children's Day). Narima and Hinano are reporting how they spent their GW and Kodomo no Hi.

The timely articles from 《1/365》↓↓

☆Tennis, tennis, tennis by Narima

https://www.tjf.or.jp/clicknippon/en/365/event/gw/post.php


Narima is writing about her Golden week in simple Japanese with a photo and Kaomoji (Japanese version of emotion/smiley).


☆Children's Day Hunter Goes to Kyoto by Hinano

https://www.tjf.or.jp/clicknippon/en/365/event/childrens-day/post-32.php


Hinano enjoyed sightseeing in Kyoto with her family in Golden Week. What did she find in Kyoto?


【2】Suggested class activities

☆Tennis, tennis, tennis by Narima

a)What can you deduce about how Narima is spending her GW from this article?

b)What kind of emotion do you think Narima expresses with each Kaomoji she uses? Discuss with your classmates.

c)How would the text's impression differ with Kaomoji and without Kaomoji?

d)Write about your recent holiday (or weekend) using simple Japanese and Kaomoji to send to Narima.

・Reference Kaomoji Wikipedia 3.1

https://ja.wikipedia.org/wiki/%E9%A1%94%E6%96%87%E5%AD%97#.E4.BB.A3.E8.A1.A8.E7.9A.84.E3.81.AA.E4.BE.8B

・Related article from archives (the section about Kaomoji is on page 2)

https://ja.wikipedia.org/wiki/%E9%A1%94%E6%96%87%E5%AD%97#.E4.BB.A3.E8.A1.A8.E7.9A.84.E3.81.AA.E4.BE.8B


☆Children's Day Hunter Goes to Kyoto by Hinano

a)List what you found out about 'Shoubu' from this article.

b)Describe what Hinano saw in the hotel.

c)Research 'Kodomo no Hi' and share your findings with your classmates.

Suggested research points:
・Its history
・Why do people take 'Shoubu' bath?
・Why do people decorate certain things like Koinobori etc?
・What do people eat?
・What are the traditional meanings and reasons for doing these?

d)Is there any celebration similar to 'Kodomo no Hi' in your country?

e)Make traditional items (e.g. Koinobori) and decorate your classroom with them for Kodomo no Hi.

・Reference:

http://en.origami-club.com/newspaper/samuraihat/index.html

http://nichijou-kissa.com/archives/2029

http://origami-land.com/ornament/carp_streamer/



*****************************

【1】今回は日本中みんなが楽しみにしているゴールデンウィークと、その中の祝日「子供の日」についての記事を紹介します。

☆テニス、テニス、テニス by なりま

https://www.tjf.or.jp/clicknippon/ja/365/event/gw/post-3.php


なりまさんがゴールデンウィークのことを、写真とつぶやきと顔文字でレポートしています。


☆こどもの日ハンター、京都へ行く by ひなの

https://www.tjf.or.jp/clicknippon/ja/365/event/kodomonohi/post-32.php


ひなのさんはゴールデンウィークに、家族と京都を旅行しました。京都で何を見つけたでしょうか。



【2】学習活動のヒント

☆テニス、テニス、テニス by なりま

a)なりまさんがどんな風にゴールデンウィークをすごしているか、この記事からどんなことがわかりますか。

b)使われている顔文字は、なりまさんのどんな気持ちを表していると思いますか。クラスで話し合ってください。

c)顔文字が使ってあるのと、使ってないのとでは、与える感じがどんな風に違いますか。

d)顔文字を使ってなりまさんに最近、休み(週末)に何をしたか、書きましょう。何をしたか、どう感じたかなど、簡単な日本語と顔文字を使って書いてみましょう。。

・参考
ウィキペディア 日本型の顔文字 3.1 代表的な例

https://ja.wikipedia.org/wiki/%E9%A1%94%E6%96%87%E5%AD%97#.E4.BB.A3.E8.A1.A8.E7.9A.84.E3.81.AA.E4.BE.8B


アーカイブより関連記事(絵文字に関する項は2ページ)

http://sfml.jp/?c=2672323&o=0031000000dd0ENAAY&v=39533c28



☆こどもの日ハンター、京都へ行く by ひなの

a)この記事から「しょうぶ」についてわかったことをリストしてください。

b)ひなのさんはホテルで何を見ましたか。説明してください。

c)「こどもの日」についてリサーチをして、その結果をクラスで発表してください。
リサーチのポイント:
・その歴史
・その日に人々はどうしてしょうぶにつかるのか
・どうして五月人形やこいのぼりをかざるのか
・何を食べるか
・それにどんな意味があるのかなど

d)あなたの国に、「こどもの日」に似た祝日がありますか。あれば、いつ、どんな風にお祝いするか、クラスで発表してください。

e)かぶとやこいのぼりを作って教室にかざってみましょう。

・参考

http://en.origami-club.com/newspaper/samuraihat/index.html

http://nichijou-kissa.com/archives/2029

http://origami-land.com/ornament/carp_streamer//


メルマガ登録はこちら

文字サイズ+拡大 ±標準
  • プリント

Page Top